" Nabi " tiada ulasan

 

 Kebenaran tentang Nabi Muhammad

Kebenaran tentang Nabi Muhammad Dengan demikian , kita akan cuba untuk memberikan gambaran sebenar dan menunjukkan aspek berperikemanusiaan dari Nabi Muhammad ( selawat dan salam keatasnya ) , sebanyak mungkin dalam artikel tersebut secara ringkas .

Kebenaran tentang Nabi Muhammad Dengan demikian , kita akan cuba untuk memberikan gambaran sebenar dan menunjukkan aspek berperikemanusiaan dari Nabi Muhammad ( selawat dan salam keatasnya ) , sebanyak mungkin dalam artikel tersebut secara ringkas .

Seorang lelaki Muslim muda bernama Khaled yang sedang belajar menjadi juruterbang di sekolah penerbangan di Florida. Suatu hari sedang bercakap - cakap dengan orang Amerika kulit hitam yang merupakan salah satu kakitangan yang bekerja di sekolah . Beberapa saat kemudian , ketika perbualan menjurus ke dalam masalah agama , Khaled menyedari bahawa ketika orang Amerika kulit hitam muda tersebut mendengar nama ' Muhammad ' , ia mengerutkan wajahnya , mencerminkan rasa jijik mendengar tentang nabi . " Itu " kata Khaled " membuat saya sangat marah . "

Umumnya citra Islam dan khususnya imej Nabi Muhammad ( SAW ) telah rosak teruk dalam jiwa orang - orang barat . Sementara sejarah pertembungan ketenteraan antara Muslim dan tentera Barat meletakkan dasar untuk kecenderungan berfikir tentang Nabi sebagai ' orang jahat ' , hari ini dua faktor lain bahkan lebih telah menyumbang memburukkan pandangan tentang beliau . Yang pertama adalah kerana kejahilan semata dan kurangnya pemahaman orang Amerika dan Eropah tentang Islam dan nabinya . Menurut kaji selidik awam , 59 peratus orang Amerika mengatakan bahawa mereka tidak tahu sama sekali atau hanya sedikit tentang Islam ( Gallup World Poll 2007 dan Muslim Americans : A National Portrait ) .

Faktor lain adalah propaganda terhadap keperibadiannya yang telah dilakukan oleh beberapa kalangan politik paling kanan , suara neo - konservatif dan Kristian Zionis melalui media mereka . Dalam propaganda tersebut , terlepas dari pencemaran nama baik dan fitnah terhadap Nabi , peristiwa yang ia alami diambil dan dipisahkan dari konteks sejarah dan sosiologi mereka dan Nabi dinilai dan dikritik secara anakronistis melalui kanta nilai - nilai Barat abad 21 .
Namun , masyarakat Arab abad keenam sebelum Islam adalah jauh dari Negara Rom dan Parsi yang " bertamadun " , dan standard hidup dan keadaan sosial lebih sukar daripada di tempat lain . Dalam masyarakat itu , beberapa norma nomaden dan tradisi , adat istiadat jahat , biadab dan kebiasaan yang mereka anuti secara fanatik berlaku dalam kehidupan sosial , bahkan jika orang tidak mahu melakukan sesuatu , mereka dipaksa untuk melakukan hal itu oleh norma - norma sosial . mereka adalah pejuang yang sengit , keras kepala dengan cara mereka dan setia kepada identiti nomad mereka . Dalam masyarakat itu , kadang - kadang masalah kontroversi kecil boleh mencetuskan perang saudara yang berlangsung selama berbulan - bulan antara suku - suku . Bagi masyarakat yang sedemikian , apa yang dibawa oleh Nabi Muhammad ( SAW ) adalah sesuatu yang revolusioner . Imam Nursi mengajak pembaca ke dalam suasana di mana Nabi hidup sebagai berikut :
" Jika anda ingin , ayo ikut ! Mari kita pergi ke Semenanjung Arab , ke Zaman Kebahagiaan ! Dalam imaginasi kita , kita akan melihat beliau melakukan tugas - tugasnya dan melawat beliau . Lihat ! Kita melihat orang yang dibezakan oleh watak yang baik dan bentuk yang indah . Di tangannya adalah kitab mukjizat dan pada lisan beliau , ucapan yang benar ; ia menyampaikan khutbah yang pra - abadi bagi seluruh umat manusia , jin , malaikat , dan semua makhluk . Dia menyelesaikan dan menghuraikan teka - teki misteri penciptaan dunia , ia mencari dan memecahkan perkara musykil yang merupakan misteri alam semesta , dan ia memberikan jawapan yang meyakinkan dan memuaskan atas tiga soalan mengagumkan dan sukar yang ditanyakan tentang semua makhluk dan yang telah selalu membingungkan fikiran : " Dari mana anda berasal ? Apa yang anda lakukan di sini ? Ke mana anda akan pergi ? " [ 1 ]
Dengan demikian , kita akan cuba untuk memberikan gambaran yang benar dan menunjukkan aspek manusia dari Nabi Muhammad ( SAW ) , sebanyak mungkin dalam artikel yang singkat ini .

LELAKI SEDERHANA
Seorang lelaki datang ke hadirat Nabi ( saw ) pada hari Mekah ditakluk . Lelaki itu mula goyah apabila ia melihat kemegahan jiwa dan fizikal Nabi , ( saw ) . Ketika Nabi ( saw ) melihat dia dalam keadaan itu , ia berkata kepada orang tersebut dengan suara lembut :
" Tenang , jangan merasa tertekan ! Saya bukan seorang raja . Aku adalah anak dari seorang wanita dari suku Quraisy yang terbiasa makan daging kering . " [ 2 ]
Jabir ( ra ) meriwayatkan sebagai berikut : " Suatu hari , aku pergi ke masjid dengan Nabi . Tali kasut beliau putus di jalan . Saya ingin mengambilnya untuk memperbaikinya . Rasulullah menolak berkata : . " Ini adalah perlakuan istimewa ( yakni melayan orang secara khusus ) , saya tidak suka perlakuan istimewa " [ 3 ]

Berkenaan , KASIH DAN altruisme NABI
Seorang Badui yang kasar memanggil Nabi Muhammad ( saw ) tiga kali . Setiap kali , Nabi ( saw ) tetap sopan kepadanya walaupun sikapnya yang kasar dan bertindak balas dengan berkata , ' Selamat datang . ' [ 4 ]
Abdullah bin Amr , ( ra ) , meriwayatkan bahawa Nabi Muhammad ( saw ) tidak pernah menggunakan ungkapan buruk yang biasa digunakan dalam bahasa sehari - hari . Nabi ( saw ) berkata , " hal - hal kecil dari kesopanan yang kelihatan remeh bagi anda , yang anda anggap remeh , akan sangat penting pada hari kiamat " . [ 5 ]
Rasul Allah ( saw ) melayani tamunya secara peribadi , dengan sopan santun . Dia tidak melanggar peraturan kesopanan bahkan ketika ia masih kecil . Dia dikenali kerana belas kasih dan kedekatan kepada yang memerlukan , anak yatim , para janda dan orang - orang yang tidak mempunyai saudara-mara untuk membantu mereka . [ 6 ]
Anas ( ra ) berkata : " saya melayani Nabi Muhammad ( saw ) selama sepuluh tahun . Dia tidak pernah menegur saya dengan bertanya , " Kenapa kau melakukan itu ? " Ketika saya membuat kesalahan . " [ 7 ] kasih sayang beliau bahkan mencapai tawanan perang . Dia memerintahkan agar mereka diperlakukan dengan baik .
Belas kasihan dari Nabi ( saw ) meliputi semua makhluk . Ketika dia melihat seorang anak , kebahagiaan tampak di wajahnya dan ia mengambil anak - anak sahabatnya dalam pelukannya dan menepuk mereka . Dia selalu menyapa anak - anak , menunjukkan kepada mereka rasa kasih sayang dan bergurau dengan mereka . Suatu ketika beliau melihat sekumpulan anak - anak yang sedang lumba lari . Beliau menyertai dengan mereka dan berlari bersama mereka . Dia membonceng anak - anak di atas unta ketika ia mencari mereka di jalan dan memperhatikan mereka . Anas ( ra ) digambarkan melakukan sebagai berikut : " . Aku belum pernah melihat siapa pun yang menghormati hak - hak keluarga dan anak - anak lebih dari Rasulullah ( saw ) " [ 8 ]
Jika bayi menangis saat ibunya sedang berdoa , ia membenarkan ibu untuk memendekkan salat nya untuk mencegah anak dari menangis sampai ia kembali . [ 9 ] Ia solat sepanjang malam , menangis untuk ummatnya . [ 10 ] Dia mengorbankan hidupnya untuk menyelamatkan umat manusia dari api neraka [ 11 ] ini adalah beberapa petunjuk dari kasih sayang beliau yang mendalam .

PERILAKU BELIAU TERHADAP MANUSIA
Jabir ibn Abdullah meriwayatkan , " Suatu hari , orang - orang lewat membawa jenazah . Rasulullah ( saw ) berdiri . Kami juga melakukannya . Kemudian , kami berkata : " Wahai Rasulullah ! Itu adalah mayat seorang Yahudi " Dia menjawab : " ! ? bukankah dia juga manusia ? " [ 12 ]
Suatu hari , para sahabat , sebagai akibat dari tekanan oleh orang bukan islam , meminta kepada Nabi ( saw ) untuk berdoa mengutuk musuh - musuh Islam . Sebagai tanggapannya , Nabi bersabda : " . Aku tidak datang untuk mengutuk ; Aku datang sebagai rahmat " [ 13 ]
Doanya melawan musuhnya yang paling sengit adalah sebagai berikut : " Ya Tuhanku ! Mereka tidak tahu ! Beri mereka hidayah ! " [ 14 ]
Abdullah bin Ubai adalah gembong rahsia dari orang - orang munafik di Madinah . Dia mengkhianati Nabi ( saw ) pada hari yang sangat kritikal dengan meninggalkan tentera Muslim dengan pengikutnya dalam perjalanan ke perang Uhud . Selain itu , ia mengkhianati Nabi ( saw ) dan kaum mukminin pada banyak kesempatan lain . Kerana kebijaksanaan ilahi , putra Abdullah , tidak seperti ayahnya , ia adalah seorang mukmin yang paling tulus .
Ketika Abdullah bin Ubai meninggal , anaknya datang kepada Nabi dan meminta kemejanya untuk membungkus mayat ayahnya , berharap mendapat berkat dari itu . Nabi ( saw ) tidak ingin menyakiti hati sahabatnya dan memberikan bajunya untuk dipakai menutupi mayat seorang munafik , yang juga pernah menjadi protagonis dalam peristiwa dimana isteri Nabi , Aisyah difitnah . [ 15 ]
Apakah mungkin mencari contoh yang setara dari kemanusiaan dan kebaikan yang sedemikian dalam sejarah dunia ?

KASIH SAYANGNYA TERHADAP ORANG MISKIN
Ma'rur bin Suwayd menceritakan kisah berikut :
" Saya melihat Abu Zar dengan baju yang baru . Budaknya juga berpakaian dengan cara yang sama . Aku bertanya alasannya . Dia meriwayatkan bahawa Nabi ( saw ) berkata :
' Budak adalah saudaramu yang diamanahkan oleh Allah untuk berkhidmat . Jika salah satu dari kalian mempunyai saudara yang melayani kalian , biarkan dia memberi makan saudaranya dari makanan sendiri , dan berpakaian seperti dia berpakaian . Jangan memberinya tanggung jawab untuk hal - hal di luar kekuasaannya . Jika anda harus melakukannya , bantulah dia . ' " [ 16 ]
Suatu hari , Rasulullah ingat seorang budak hitam dan bertanya tentang dia : " Apa yang terjadi dengan orang itu ? Sudah sekian lama Saya belum bertemu dengannya . " " Dia meninggal , ya Rasulullah , " mereka menjawab . Nabi ( saw ) menegur mereka : " Mengapa kalian tidak memberitahuku ? " Para sahabat kemudian menceritakan apa yang terjadi pada budak itu . Mereka tidak menganggap hal itu penting atau berfikir itu suatu peristiwa yang tidak biasa . Rasul Allah ( saw ) berkata : " Tunjuk kuburnya ! " Lalu ia pergi ke kubur dan mendoakannya dengan doa perkuburan . [ 17 ]
Rasul Allah ( saw ) sangat senang memerdekakan budak dan mengangkatnya ke darjat yang sama dengan orang lain . Contoh terbaik dari hal ini adalah hubungannya dengan Zayd ibn Harithah , yang merupakan hadiah kepadanya dari Khadijah . Beliau memerdekakan Zaid dan memberinya hak untuk memilih antara beliau dan orang tuanya . Zaid memilih Nabi ( saw ) walaupun itu adalah masa yang sukar baginya , kerana ia menghadapi propaganda negatif dan penyeksaan dari Quraisy . Kemudian , Zayd mencapai darjat yang tinggi di antara para sahabat sehinggga Nabi ( saw ) mengarahkan dia menjadi komander tentera dalam Perang Tabuk melawan Bizantium . Dia mencapai tahap syahid dalam perang ini dan mewariskan kepada generasi seterusnya kehidupan yang cemerlang , seperti bintang [ 18 ] . Singkat kata , hidupnya seperti kehidupan Nabi Yusuf ( saw ) yang diangkat dari budak menjadi raja .
Rasulullah tidak pernah bersetuju dengan penyiksaan budak . Beliau bersabda bahawa : " . Mereka yang menyiksa budak tidak boleh masuk syurga " [ 19 ] kemurahan hati Nabi ( saw ) terhadap budak mencapai tahap sedemikian rupa sehingga ia menolak untuk menyebut mereka sebagai " budak " atau " pembantu " , dia malah menyarankan dan memerintahkan kaum Muslim untuk memanggil mereka sebagai " anak aku " atau " anak perempuan " . [ 20 ]
Beliau sendiri terbiasa mendatangi budak dan bercakap dengan mereka , mengunjungi orang yang sakit di antara mereka , menerima undangan mereka , dan menghadiri pengebumian mereka . Abu Dawud mengisahkan bahawa berikut ini adalah kata - kata terakhir dari Nabi ( saw ) : " Perhatikanlah solat ! Takutlah kepada Allah mengenai budak anda sendiri ! " ( Abu Dawud , Adab , 124 )
Perhambaan telah menjadi tragedi kemanusiaan dalam sejarah dunia dan ia berterusan sehingga zaman moden . United Kingdom hanya menghapuskan perhambaan di wilayah pada tahun 1833 dengan Undang Undang Penghapusan Perhambaan 1833 dan Perancis mengikutinya lima belas tahun kemudian , sementara perkara yang sama berlaku di Amerika Syarikat pada tahun 1865 dengan Pindaan ke - 13 Perlembagaan Amerika Syarikat . Mengingatkan reformasi revolusi untuk menghapuskan perhambaan di zaman moden , apa yang Nabi Muhammad ( SAW ) lakukan dan sarankan empat belas abad yang lalu adalah sebuah revolusi sebenar . Perhambaan adalah realiti de facto dari masyarakat dan Nabi mengubahnya sehingga menjadi institusi yang lebih berperikemanusiaan . Apa yang diperlukan adalah untuk secara beransur-ansur menghapuskan sepenuhnya dari masyarakat Islam , namun kemudian umat Islam tidak bertindak dengan cara seperti itu . Ini adalah sedikit dari kritikan - diri yang kita perlu renungkan lebih lanjut .

PERILAKU BELIAU TERHADAP WANITA
Dalam era pra - Islam , perempuan telah diperlakukan sedemikian rupa sehingga kebanggaan kemaluan mereka didera . Gundik dipandang sebagai bahan hiburan dan diperlakukan dengan cara yang sangat merendahkan martabat kaum wanita . Bimbang bahawa mereka akan tumbuh menjadi pelacur , gadis kecil ditanam hidup - hidup oleh orang tua mereka , tanpa belas kasihan . Dengan hati membatu , bahkan kejahatan yang lebih buruk dilakukan untuk melindungi mereka dari bencana , semua ini adalah hasil dari kebodohan .
Atas perintah Nabi Muhammad , hak - hak perempuan ditegakkan . Perempuan menjadi contoh kesopanan dan kebajikan dalam masyarakat . Institusi keibuan memperoleh kehormatan . Dengan hadis yang mengatakan " Syurga terletak di bawah kaki ibu , " [ 21 ] ibu memperoleh status yang layak kerana kemurahan hati Nabi Muhammad .
Contoh kebaikan yang dilakukan oleh Nabi untuk perempuan adalah salah satu contoh yang indah . " Selama perjalanan , seorang budak bernama Anjasha menyebabkan unta unta berlarian kerana nyanyiannya [ 22 ] Nabi Muhammad , berfikir bahawa tubuh halus dari wanita pada unta mungkin akan terluka , berkata : . O Anjasha ! Hati - hati dengan kristal itu ! Hati - hati kristal ! " [ 23 ]

PERILAKU BELIAU TERHADAP HAIWAN
Orang - orang dari era pra - Islam melayan haiwan tanpa belas kasihan . Mereka terbiasa memotong potongan daging haiwan atau ekor haiwan sementara haiwan tersebut masih hidup . Mereka biasa menyabung haiwan tanpa rasa bersalah . Nabi ( saw ) menamatkan amalan - amalan kejam tersebut . Tradisi sabung ayam , adu unta atau adu banteng yang masih berlangsung pada saat ini , berasal dari era pra - Islam .
Suatu hari , Nabi ( saw ) melihat keldai di jalan yang wajahnya telah dicap . Ia menjadi sangat sedih dan berkata , " Semoga Allah menghukum orang yang melabelkan haiwan ini ! " [ 24 ] Dia menganjurkan agar cap untuk tujuan penandaan harus dilakukan di bahagian badan haiwan yang tidak terlalu menyakiti haiwan tersebut .

Suatu ketika beliau melihat seekor unta yang kurus kering . Dia mengatakan kepada pemilik unta itu , " Takutlah kepada Allah atas haiwan - haiwan yang tidak boleh bicara ! Jangan biarkan mereka lapar ! " [ 25 ]
Nabi ( saw ) menjelaskan perbezaan antara sifat penuh belas kasihan dan sifat kejam sebagai berikut :
" Seorang wanita berdosa melihat seekor anjing di padang pasir yang menjilat pasir dengan lidahnya kerana kehausan . Dia mengasihani anjing itu dan mengambil air dari perigi dengan kasutnya dan memberikannya kepada anjing itu . Allah mengampuni dosa - dosanya kerana itu . Wanita lain tidak peduli dengan seekor kucing dan membiarkannya terkunci dan lapar untuk masa yang lama . Bahkan dia tidak membiarkan kucing keluar untuk makan kutu di tanah . Akhirnya , kucing tersebut mati kelaparan . Wanita ini menjadi salah satu ahli neraka kerana kekejamannya ! " [ 26 ]

NASIHAT BELIAU TENTANG HAK TETANGGA
Nabi Muhammad ( saw ) sangat menganjurkan dalam ajarannya untuk menghormati hak - hak tetangga . Dalam sebuah hadis beliau bersabda , " Jibril berulang kali menyaranku tentang hak - hak jiran sedemikian rupa sehingga aku menyangka mereka akan berhak mengambil bahagian dari warisanku ketika aku meninggal . " [ 27 ]
Abu Dzar al - Ghifari , yang merupakan salah satu sahabat miskin berkata , " Nabi memerintahkan saya untuk memperbanyak kuah dalam makanan saya sehingga saya boleh memberikan kepada beberapa jiran saya . " [ 28 ] Abu Dzar adalah di antara yang miskin dari sahabat . Kerana ia tidak mempunyai makanan lebih , satu - satunya cara dia boleh meningkatkan makanannya adalah dengan menambah kuahnya . Hadis ini menunjukkan bahawa walaupun kemiskinan bukan alasan untuk tidak menghormati hak - hak jiran .

PERILAKU NYA TERHADAP PENJAHAT DAN TAWANAN PERANG
Dalam Islam , pertama kali penyebab kejahatan dicari dan usaha besar dilakukan untuk memperbaiki keperibadian penjahat . Hukuman dalam undang-undang Islam adalah seperti orang tua memberikan hukuman kepada anak - anak mereka . Tujuan menghukum penjahat bukan untuk mengasingkan dirinya , melainkan untuk membantu dia kembali ke masyarakat .
Seorang lelaki miskin bernama Abbad bin Shurahbil mencuri beberapa kurma dari kebun dan menyimpan sebahagiannya . Pada saat itu , pemilik kebun menangkapnya dan memukulnya . Abbad yang sangat terluka oleh peristiwa itu , pergi ke Nabi untuk mengadu . Nabi Muhammad ( saw ) memanggil pemilik kebun dan berkata kepadanya , " Tidakkah kamu tahu dia tidak berpendidikan ? Dia tidak tahu apa yang dia lakukan . Adakah anda memberinya cadangan ? Selain itu , ia merasa lapar , anda seharusnya memberi makan " [ 29 ] Pemilik kebun menjadi begitu menyesal dengan apa yang telah dilakukannya sehingga ia memberikan beberapa kurma lagi untuk Abbad bersama dengan dua karung gandum . .
Pernyataan - pernyataan ini tidak dimaksudkan untuk melindungi perompak , melainkan untuk mengatasi masalah - masalah sosial yang menimbulkan kecurian . Nabi ( saw ) menyatakan dengan jelas bahawa ia akan memotong tangan anak perempuannya sendiri sebagai hukuman jika mencuri .
Nabi Muhammad ( saw ) sangat penuh kasih dengan tawanan perang . Dia berkata kepada para sahabatnya : " Mereka adalah saudara - saudara , berikan mereka apa yang anda makan dan minum ! " [ 30 ]

PENGAMPUNAN BELIAU
Allah suka memaafkan . Dia telah berjanji untuk mengampuni dosa - dosa manusia jika mereka sungguh - sungguh bertaubat . Dalam Al - Qur'an , Allah juga meminta hamba - Nya untuk memaafkan kerana Dia Maha Pengampun .
Syarat pengampunan Allah adalah bahawa seseorang merasa menyesal , mematuhi perintah Allah , dan menjauhi yang dilarang .
Contoh terbaik pengampunan ditemui dalam kehidupan Nabi ( saw ) . Beliau memaafkan Hindun , yang menggigit hati abang saudaranya Hamzah pada Perang Uhud . Selama penaklukan Mekah setelah ia menjadi muslimah , Hindun datang dari belakang Nabi dan bertanya , " Wahai Rasulullah , apakah anda mengenali saya ? " Nabi Muhammad , lima tahun selepas Uhud , menunjukkan bahawa ia masih ingat jeritan sukacitanya setelah Hamzah syahid . " Bagaimana aku boleh melupakan jeritan itu ? " Namun , ia memaafkannya demi Kalimat Tauhid , yang Hindun ucapkan saat masuk Islam .
Di sisi lain , Nabi Muhammad mengatakan kepada orang - orang Mekah yang sedang menunggu dengan cemas setelah penaklukan : " Wahai Suku Quraisy ! Apa yang Kalian harapkan kepada saya yang boleh saya lakukan untuk anda ? " Orang - orang Quraisy berkata , " Kami berharap bahawa anda akan mengampuni kami . anda adalah saudara yang penuh dengan kebaikan dan kasih sayang . anda juga anak seorang saudara yang mempunyai kebaikan dan kemurahan ... " Setelah itu , Nabi ( saw ) berkata , " Aku berkata kepada kalian apa yang Nabi Yusuf ( saw ) katakan kepada saudara - saudaranya : hari ini , tidak ada cela atas kalian . Semoga Allah mengampuni kalian . kalian boleh pergi . kalian bebas . " [ 31 ] Dalam pidato yang lain , ia berkata , " hari ini adalah hari kasih sayang . hari ini adalah hari Allah meningkatkan kekuatan Islam oleh orang - orang Quraisy .
Salah satu musuh islam paling sengit di Mekah adalah Abu Jahal , yang secara harfiah bererti " bapak kebodohan . " Anaknya Ikrimah juga musuh utama Islam . Ikrimah melarikan diri ke Yaman ketika Mekah ditakluk . Isterinya menjadi seorang Muslim dan kemudian mengajak ikrimah menemui Nabi ( saw ) , yang menemuinya dengan senang hati dan berkata kepadanya : " Wahai penunggang kuda yang berlari ! Selamat Datang ! " Dia memaafkannya tanpa mengingatkan dia tentang kebejatannya(kehebatannya) terhadap Muslim . [ 32 ]
Seorang lelaki bernama Hamamah menerima Islam dan memutuskan hubungan dengan Musyrikin Mekah . Mekah dikejutkan oleh keputusannya dan mendekati Nabi ( saw ) untuk meminta lelaki itu untuk mengekalkan perdagangan dengan mereka . Nabi ( saw ) menghantar surat kepada Hamamah dan memintanya untuk meneruskan perdagangan dengan kaum Quraisy . Walaupun musyrik telah mengepung kaum muslimin selama tiga tahun dan telah menyiksa mereka dengan membiarkan mereka lapar , Rasulullah ( saw ) tetap memaafkan mereka . Mereka semua menjadi Muslim ketika berhadapan dengan pengampunan tak berkesudahan tersebut .
Suatu hari , sekumpulan lapan puluh orang datang untuk membunuh Nabi ( saw ) , tetapi mereka semua ditangkap . Rasulullah ( saw ) juga mengampuni mereka semua .
Setelah Khaibar ditawan , seorang wanita memberikan makanan yang diracuni kepada Nabi ( saw ) , nabi melihat racun selepas gigitan pertama . Wanita Yahudi tersebut mengaku perbuatannya , tetapi Nabi memaafkannya . [ 33 ]

kemurahan hati
Salah satu ciri-ciri yang paling indah dari Nabi adalah beliau tidak pernah menolak seseorang yang meminta sesuatu . Jika tidak ada sesuatu untuk beliau berikan , ia akan tersenyum untuk menyenangkan hati si peminta . Peristiwa berikut ini adalah contoh yang sangat baik :
Nabi ( saw ) menggambarkan dirinya hanya sebagai seorang pegawai pengedaran dan dia menekankan bahawa segala sesuatu diberikan oleh Allah . Suatu hari seorang lelaki datang kepada Nabi ( saw ) . Ketika dia melihat kambing - kambing yang Nabi ( saw ) miliki , dia meminta seekor kambing . Rasul Allah ( saw ) memberi semua kambing - kambingnya . Ketika lelaki itu kembali ke sukunya dia mengatakan kepada mereka berikut ini : " Muhammad begitu murah hati sehingga ia tidak takut miskin ! " [ 34 ]
Orang lain datang melawat Nabi ( saw ) dan meminta sesuatu . Nabi ( saw ) tidak punya apa - apa untuk diberikan kepadanya . Dia menyarankan agar orang itu mencari pinjaman dan berjanji kepadanya bahawa beliau akan membayar pinjaman atas nama lelaki itu .

SIFAT MALU BELIAU
Menurut maklumat dari sahabat-sahabatnya , Nabi ( saw ) lebih pemalu dari seorang gadis muda yang menutupi dirinya dari pandangan mata yang tidak diingini . Dia tidak pernah bercakap dengan suara nyaring . Ketika beliau melewati orang lain , beliau berjalan perlahan - lahan dan dengan senyum di wajahnya . Ketika ia mendengar pembicaraan tidak menyenangkan , dia tidak pernah mengatakan apa - apa di depan orang - orang . Namun demikian , wajahnya mencerminkan perasaannya dan fikirannya . Dengan demikian , orang - orang di sekelilingnya sangat berhati - hati tentang perilaku mereka ketika mereka berada di sisinya . Dia tidak pernah tertawa keras kerana kerendahan hatinya . Paling paling dia hanya tersenyum . Dalam sebuah hadis disebutkan bahawa ,
" Malu sebahagian dari iman . Orang yang punya rasa malu akan berada di syurga ! Sifat tidak tahu malu muncul dari kekerasan hati . Mereka yang mempunyai hati yang keras akan pergi ke neraka . " [ 35 ]

KESIMPULAN
Kami menyedari bahawa kata - kata kami sangat terhad untuk menggambarkan tentang personaliti yang mewakili puncak dari ertinya menjadi manusia lagi jauh dari cukup untuk menyampaikan kesempurnaan diri beliau . Kami bahkan merasa malu untuk mendakwa kami telah memperkenalkan gambaran asalnya . Kata - kata kami hanya mewakili ketidakupayaan kami menghadapi tugas yang sedemikian luas . Tujuan kami tidak lain hanyalah mendapatkan kehormatan mempunyai niat seperti itu dan telah membuat usaha seperti itu . Beliau adalah dunia yang tak terbatas yang hanya dapat ditembusi oleh cinta dan ketulusan seseorang kepada beliau . Semoga Allah memberkati kita dengan membuka sayap di langit dunia spiritual ini .  Kaynak : http://www.soaldanjawab.com - Kebenaran tentang Nabi Muhammad amin

sila tanya soalan kepada kami
Tinggalkan komen

1435 - 1438 © © www.SoalDanJawab.com